WITAMY NA STRONIE GMINY WŁADYSŁAWÓW

Operacje własne w ramach Strategii Turkowskiej Unii Rozwoju – T.U.R.

Podobnie jak w latach ubiegłych także i w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2023-2027 zaplanowano realizację operacji własnych. Trzy operacje własne LGD inicjować będą współpracę na różnych płaszczyznach, pomiędzy różnymi grupami społecznymi i sektorami.

W ramach przedsięwzięcia Laboratorium innowacji (…) zainicjowana zostanie współpraca pomiędzy mieszkańcami (w szczególności rolnikami), propagatorami rozwiązań proekologicznych, w tym podmiotami gospodarczymi wdrażającymi innowacje w zakresie biotechnologii. Animacja społeczności w tym wypadku doprowadzić ma do zawiązania współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi w branży biotechnologii a mieszkańcami w zakresie testowania ekologicznych rozwiązań w gospodarstwach oraz dzielenia się efektami wdrożeń w ramach tzw. dobrych praktyk na portalach społecznościowych, wizytach studyjnych i konferencjach. Dodatkowo operacja własna dzięki zainicjowaniu współpracy LGD z rolnikami stymulować będzie rolników do zawiązanie w przyszłości partnerstwa na rzecz sprzedaży produktów rolnych w ramach skróconego łańcucha dostaw. Proces budowania partnerstwa pomiędzy ww. grupami odbiorców stanowić będzie innowację organizacyjną na obszarze LSR. Realizacja przedsięwzięcia P.1.6. Laboratorium innowacji i transfer wiedzy w zakresie ekotechnologii, w tym biotechnologii i rolnictwa regeneratywnego ma na celu uświadomić mieszkańcom, iż każdy swoimi decyzjami i wyborami może wpłynąć na poprawę jakości środowiska, że nic nie dzieje się w izolacji, gdyż wszystko względem siebie jest powiązane i może na siebie oddziaływać (komplementarność). Przedsięwzięcie ma uwidocznić problem rosnącego poziomu zanieczyszczeń środowiska, związane z tym konsekwencje oraz wskaże alternatywne rozwiązania, które nie tylko ograniczają negatywny wpływ na środowisko, ale przede wszystkim przynoszą realne korzyści minimalizując koszty, czas oraz środki finansowe. W ramach operacji przewiduje się innowacyjność, tj.: implementację innowacyjnych rozwiązań na poziomie koncepcyjnym i organizacyjnym, przyczyniających się do przeciwdziałania zmianom klimatu i ochrony środowiska poprzez zmianę sposobu myślenia i nawyków związanych z funkcjonowaniem w codziennym życiu, prowadzenia upraw roślin i hodowli zwierząt oraz gospodarstwa domowego.

Przedsięwzięcie poprzez zróżnicowane formy realizacji, angażować ma różne środowiska i grupy odbiorców, w tym w różnym przedziale wiekowym, zaszczepiając w uczestnikach chęć zmian, ale także oddziałując szerzej na społeczność poprzez propagowanie osiągniętych efektów. W ramach przedsięwzięcia oczekuje się realizacji komplementarnych działań o charakterze edukacyjnym, w szczególności podniesienie kompetencji i wzrost świadomości ekologicznej uczniów, nauczycieli mieszkańców m.in. w formie terenowych zajęć, wzmacniających kompetencje społeczne oraz zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, w tym w ramach inteligentnych specjalizacji i biotechnologii. Jak zawarto w LSR – efektem tak realizowanych działań będzie lepsze zrozumienie mechanizmów rządzących przyrodą i gospodarowanie zasobami w taki sposób, który będzie korzystny dla środowiska. Przewidywana kwota wsparcia to 44 tys. euro, a termin naboru to 18.09 do 02.10.2025 r. Planowane wskaźniki w ramach ww. przedsięwzięcia to: Wskaźnik produktu: Poprawa realizacji celów poprzez transfer wiedzy i innowacji (liczba operacji) – 1. Wskaźniki rezultatu: R.1 – Poprawa realizacji celów dzięki wiedzy i innowacjom: liczba osób korzystających z doradztwa, szkoleń, wymiany wiedzy lub biorących udział w grupach operacyjnych europejskiego partnerstwa innowacyjnego (EPI) wspieranych w ramach WPR, by zwiększyć zrównoważoną efektywność gospodarczą, społeczną, środowiskową, klimatyczną i w zakresie gospodarowania zasobami (liczba osób) – 30.

W ramach celu II LSR zawarto przedsięwzięcie, które stanowi odpowiedź na zidentyfikowane potrzeby dzieci z niepełnosprawnością, wynikające m.in. z ograniczonej liczby wydarzeń, w których mogłyby uczestniczyć, w tym o charakterze edukacyjnym. Przedsięwzięcie P.2.3. Włączenie społeczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością obejmuje rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim lub umiarkowanym poprzez edukację ekologiczną, kulinarną, przyrodniczą i historyczną w oparciu o zasoby i potencjał osobowy regionu. Planowane są zajęcia w siedzibie LGD TUR – dostosowanej do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową. Dodatkowo przewiduje się na rzecz HYPERLINK „http://www/” \hwww. dzieci terapię ogrodem (hortiterapię) w ogrodzie sensorycznym LGD TUR oraz wyjazdy poznawcze do atrakcyjnych miejsc (w tym zagród edukacyjnych) zlokalizowanych na obszarze objętym LSR. Powyższe ma wyjść naprzeciw zdiagnozowanym na etapie budowania LSR problemom, w tym zakresie braku zajęć uwzględniających potrzeby dzieci z niepełnosprawnością. Operacja własna LGD TUR przyczyni się do nabycia podstawowych umiejętności społecznych i emocjonalnych, kształtowania postaw optymizmu, wiary w siebie oraz pozytywnego nastawienia. Kwota dofinansowania to 16 667 euro, zaś termin naboru 01.10-15.10.2025 r. Wskaźnik zawarte w LSR dla tego przedsięwzięcia to: Wskaźniki produktu: Liczba inicjatyw w zakresie włączenia społecznego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością (szt.) – 4. Wskaźnik rezultatu: R.42: Promowanie włączenia społecznego: liczba osób objętych wspieranymi projektami włączenia społecznego (liczba osób) – 40.

Trzecią w LSR, ale pierwszą w harmonogramie naborów jest natomiast operacja własna – P.3.3. Rozwój i sieciowanie produktów lokalnych. Konkurencyjność produktów lokalnych stanowi efekt dobrze rozpoznawalnej marki, która pozwala w sposób skuteczny dotrzeć i pozyskać klientów oraz turystów. W przypadku marki lokalnej niezwykle istotne staje się budowanie systemu wartości i atrybutów, które niesie z sobą marka, by wzbudzić zaufanie i przekonanie o potencjalnych korzyściach zarówno dla jej odbiorców, jak i podmiotów, które działają pod jej szyldem. Rozpoznawalna i silna marka może zapobiegać wyludnianiu się terenu, wpływając pozytywnie na kształtowanie świadomości kulturowej mieszkańców i stwarzając dla nich podwaliny do dodatkowych źródeł dochodu. Marka lokalna jest też narzędziem, które w skuteczny sposób może przyczynić się do zwiększenia efektywności działań marketingowych samorządów w budowaniu przez nie tożsamości i autentyczności obszaru. Dlatego też jednym z wyzwań w ramach lokalnej strategii rozwoju jest dotarcie do świadomości szeroko rozumianej społeczności, tj. producentów żywności, przetwórców, instytucji kontrolnych, samorządów i konsumentów z informacją o roli produktów lokalnych zarówno w kształtowaniu cech regionu, jak i zróżnicowania zatrudnienia na obszarach wiejskich. Przedsięwzięcie przewiduje komplementarne działania w zakresie edukacji mieszkańców i organizacji pozarządowych w zakresie roli marki, budowania partnerstwa w zakresie sieciowania i komercjalizacji produktu lokalnego, wsparcie doradczo-szkoleniowego w ramach rolniczego handlu detalicznego, realizację praktycznych warsztatów zwiększających kompetencje i umiejętności w zakresie wytwarzania produktów lokalnych oraz wsparcie procesu promocji, dystrybucji i sprzedaży produktów lokalnych, przekładających się na wzmocnienie marki obszaru tworzonej przez LGD TUR. Szczególnie ważne w tym przedsięwzięciu będą innowacyjność organizacyjna i marketingowa, tj.: kompleksowe podejście w budowaniu świadomości znaczenia marki pośród jej użytkowników i interesariuszy: gospodarstw agroturystycznych, lokalnych wytwórców, producentów produktów spożywczych, rolników, rękodzielników, artystów, hoteli, gastronomi, usługodawców warsztatów artystycznych, kulinarnych oraz organizacji i instytucji realizujących inicjatywy lokalne i wydarzenia turystyczne. Zastosowanie nowych metod współpracy pomiędzy aktorami rynku gospodarczego, a organizatorami życia społecznego i samorządami lokalnymi (efekt synergii). Reasumując, operacja ta zakłada partnerskie podejście w budowaniu produktu sieciowego w oparciu o produkty lokalne i potencjał mieszkańców, przedsiębiorców (np.: gastronomia, obiekty krótkotrwałego zakwaterowania) i organizacji pozarządowych, zespołów ludowych (biesiadnych). Tak pojmowana płaszczyzna współpracy, realizowana pod szyldem marki LGD – ZIEMIA TURA stanowić będzie także innowację marketingową, pozwoli zainspirować uczestników w ramach tzw. dobrych praktyk, do wdrażania nowych rozwiązań w ramach innowacji produktowej. Idea budowania sieciowego produktu turystycznego zasadza się na współpracy wszystkich interesariuszy danego obszaru w budowaniu i rozwijaniu marki. Kwota naboru to 44 444 euro. Nabór rozpocznie się już w dniu 26 maja i potrwa do 9 czerwca 2025 r. Wskaźnik produktu, który należy osiągnąć to: Promocja produktów lokalnych. Liczba podmiotów objętych wsparciem (szt.) – 5, a wskaźnik rezultatu: R.1 – Poprawa realizacji celów dzięki wiedzy i innowacjom: liczba osób korzystających z doradztwa, szkoleń, wymiany wiedzy lub biorących udział w grupach operacyjnych europejskiego partnerstwa innowacyjnego (EPI) wspieranych w ramach WPR, by zwiększyć zrównoważoną efektywność gospodarczą, społeczną, środowiskową, klimatyczną i w zakresie gospodarowania zasobami (liczba osób) – 30.

Informacji i doradztwa w ramach naborów udzielają pracownicy Turkowskiej Unii Rozwoju – T.U.R. od pn do pt w godzinach od 7.30 do 15.30. Krwony 32, 62-720 Brudzew; e-mail: HYPERLINK „mailto:projekty.doradztwo@lgd-tur.org.pl”projekty.doradztwo@lgd-tur.org.pl; telefon: 63 289 36 57.

Materiał nadesłany: Turkowska Unia Rozwoju – T.U.R.